תזונה נכונה – המדריך המלא

אבירן קדוש, דיאטן קליני ותזונאי ספורט

תזונה נכונה – המדריך המלא

תזונה נכונה

בשנים האחרונות עלתה באופן משמעותי המודעות לחשיבות של אכילה נכונה כחלק משמירה על אורח חיים בריא. מחקרים רבים שנעשו בעשורים האחרונים הוכיחו כי תזונה מאוזנת ובריאה יכולה לסייע בהפחתת הסיכון למחלות שונות, ובשיפור המצב הבריאותי הכללי. אך על אף המודעות הגבוהה, עדיין אנשים רבים בארץ ובעולם צורכים תזונה לקויה, ומתקשים לסגל לעצמם הרגלי תזונה בריאים. מעבר לכך, האינטרנט רווי באינספור דיאטות שונות ומשונות, והמלצות תזונתיות רבות – ועומס המידע בעיקר יוצר בלבול רב. אז איך תזונה נכונה יכולה להפוך לדרך חיים? המדריך המלא שיעשה לכם סדר בדברים אחת ולתמיד.

מהי תזונה נכונה?

מהי תזונה נכונה?

אחד הקשיים העיקריים שרבים נתקלים בהם, הוא הקושי להבין מהי המשמעות הפרקטית של אכילה נכונה. מה אני צריך לאכול מדי יום כדי לשמור על אורח חיים בריא? אילו מאכלים עשויים להזיק לי? התקופה הנוכחית מאופיינת בהצפה של מידע מרשתות חברתיות ואתרי אינטרנט למיניהם, לצד דיאטות "טרנדיות" שונות שמתפשטות באינסטגרם ובטיקטוק ומכתיבות הרגלי תזונה, רבים מהם מגיעים ממקורות לא מוסמכים ואף עשויים להזיק. לכן חשוב להבהיר: המשמעות של המונח תזונה נכונה היא לא חד-משמעית וגורפת, אלא משתנה מאדם לאדם. זוהי גם הסיבה לכך שלא מומלץ לקחת תפריט דיאטה מהאינטרנט, אלא לבנות תפריט שמותאם לכם אישית.

תזונה מותאמת אישית היא למעשה חלק מהותי ובלתי נפרד מהמשמעות של תזונה נכונה. במילים אחרות, התפריט שנכון עבורכם, לא בהכרח יתאים לאדם אחר. תפריטי תזונה משתנים בהתאם לפרמטרים רבים ושונים, לרבות גיל, רקע רפואי, משקל, מין, אורח חיים ורמת הפעילות הגופנית. לכן, לצורך בניית תפריט הנכון ביותר עבורכם, מומלץ לפנות לאנשי מקצוע בתחום – כמו דיאטנ/ית או תזונא/ית קליני/ת.

איך מיישמים אכילה בריאה?

איך מיישמים אכילה בריאה?

מלבד ההמלצה לבנות תפריט מותאם אישית בעזרתם של אנשי מקצוע בתחום, ישנן כמה הנחיות כלליות שיכולות לעזור לכם להתחיל במסע לאכילה בריאה ומאוזנת יותר:

  • לצרוך יותר מזון מגוון ואיכותי – ירקות ופירות בצבעים שונים, דגנים מלאים ומזון לא מעובד שעשיר בוויטמינים ומינרלים, סיבים תזונתיים ונוגדי חמצון.
  • להימנע משומן רווי ושומן טראנס – מזונות המכילים שומנים מהסוגים הללו מעלים את רמות הכולסטרול הרע (LDL) בדם. מומלץ להקפיד על צריכת מזונות המכילים עד 5% שומן.
  • פחות סוכר ופחות מלח – צריכה מוגזמת של סוכר ומלח יכולה להגדיל את הסיכוי ליתר לחץ דם, סוכרת, כבד שומני, סרטן, השמנת-יתר, מחלות לב ועוד.
  • להקפיד על הרכב ארוחה מאוזן – כולל ירקות, חלבונים (עוף, דגים, טופו, ביצים, גבינות רזות) ופחמימות מורכבות (דגנים מלאים, כמו לחם מחיטה מלאה, שיבולת שועל, כוסמין ועוד).
  • לשתות כמות מספקת של נוזלים – בדגש על מים! – שתיית מים חשובה לבריאות הכללית שלכם ולבריאות של מערכת העיכול בפרט, שכן מים ממלאים תפקיד חשוב בתהליך העיכול. רוב האנשים נמצאים במצב התייבשות (קלה) קבוע, ושתיית מים משפרת את התפקוד של רוב המערכות. מומלץ לשתות לפחות 2-2.5 ליטר מים ליום לאדם מבוגר, או 30 סמ"ק כפול המשקל בקילוגרמים (למשל אדם ששוקל 70 קילו צריך לשתות כל יום 30 סמ"ק X 70 ק"ג – כלומר 2100 סמ"ק, כשני ליטרים). מדובר על שתיית מים בלבד וכל השאר – קפה, תה, ומשקאות מתוקים הם מעבר.

 

ספורתאג הוא מרכז רפואי רב-תחומי המקדם אורח חיים בריא ומעניק תמיכה היקפית לאוכלוסיות מגוונות, מספורטאים מקצועיים לחובבים. אצלנו ניתן להיוועץ בגורמים מקצועיים מגוונים, לרבות דיאטנים קליניים, תזונאי ספורט ומאמני כושר. מעוניינים לשפר את אורח החיים? בספורתאג תוכלו להיוועץ בכל הנוגע לבניית תפריטים והתאמת תוכנית אימונים. לתיאום תור התקשרו למספר שבראש העמוד או השאירו פרטים בעמוד יצירת קשר, ואנו נחזור אליכם בהקדם.